Zmiany w zasadach prowadzenia zbiórek publicznych
18 LIPCA 2014 WEJDZIE W ŻYCIE NOWA USTAWA O ZBIÓRKACH PUBLICZNYCH
Nowa ustawa została opracowana przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji wspólnie z organizacjami pozarządowymi. Zwiększa dostępność informacji o zbiórkach dla wszystkich obywateli, o tym, kto i na jakie cele zbiera środki. Wprowadza też elektroniczną, sprawną formę zgłaszania zbiórek.
Wprowadzane zmiany:
- Od 18 lipca nie będzie już urzędowych zgód na zbiórki publiczne;
- Zgłoszenia zbiórki publicznej będzie można dokonywać pocztą lub elektronicznie – druga forma jest preferowana m.in. dlatego, że jest szybsza. Aby dokonać zgłoszenia elektronicznie, należy posiadać podpis elektroniczny lub bezpłatny „profil zaufany” czyli podpis elektroniczny przeznaczony do kontaktu obywateli z administracją, który można założyć na portalu ePUAP.pl;
- Zbiórki elektroniczne – np. przez przelew – będzie można prowadzić, bez dodatkowych formalności;
- W przypadku organizowania w przestrzeni publicznej zbiórek w gotówce i darów wystarczy od 18 lipca 2014 r. proste zgłoszenie na ogólnopolskim portalu zbiórki.gov.pl, który właśnie powstaje (zostanie uruchomiony w dniu wejścia w życie ustawy). Tu również będą publikowane sprawozdania;
- Zniesiona zostaje opłata skarbowa dla organizatorów zbiórek oraz obowiązek publikacji sprawozdań w prasie;
- Decyzje o zbiórkach wydane przed wejściem w życie nowej ustawy nadal będą obowiązywały – te zbiórki będą rozliczane na dotychczasowych zasadach;
Ustawa jest opublikowana w Dzienniku Ustaw z 2014 r. poz. 498.
Więcej informacji o: nowych zasadach zbiórek można znaleźć na stronie internetowej Ministerstwa Administracji i cyfryzacji www.mac.gov.pl
Powrót